Емоційний компонент вибору професії

Важливою умовою розвитку вміння приймати рішення є автономність і самостійність людини, коли вона приймає на себе відповідальність за рішення і його наслідки, коли вона здатна самостійно висувати і оцінювати альтернативу.

Інформованість визначає ступінь обізнаності про світ професій в цілому, про окремі професії або групи професій.

Поняття «інформованість про світ професій» включає наступне:

- усвідомлення розподілу світу професій за предметом і цілями праці, знаряддями виробництва;

- знання понять культури праці, трудової дисципліни, структури підприємства, принципів оплати;

- знання окремих професій;

- знання або практичні вміння у напрямку здобуття професії, необхідного рівня освіти для різних професій, пошуку і вступу на роботу, того, як утриматися на роботі, як удосконалити свій професіоналізм.

Інформованість про окремі професії або групи професій включає знання про фізичні та соціально-економічні умови праці за професією, вимоги професії до людини (психофізіологічні особливості, пізнавальна сфера, особистісні якості), вимоги до рівня освіти, можливості здобуття освіти; перспективи професійного зростання; знання соціально-економічних потреб суспільства, конкретного регіону і потреби в кадрах окремих підприємств.

Автономність визначається наступними параметрами: розуміння цілісності своєї особистості, прагнення реалізувати власні можливості в практичних діях, мати глибокі знання в конкретній галузі. Необхідними є знання кроків, які слід зробити для набуття знань і навичок, готовність до відповідальності за власні дії, власна активність в отриманні інформації, необхідної для вибору професійного шляху.

Ухвалення рішення. Для того, щоб зробити зважений вибір, враховуючи майбутню перспективу, важлива наявність певних якостей, здібностей, знань і навичок, основними серед яких є наступні:

· допитливість, цікавість – бажання та вміння збирати і накопичувати інформацію;

· завбачливість – здатність передбачати проблеми і наперед готувати альтернативи;

· рішучість – упевненість та готовність до реалізації прийнятого рішення;

· оцінка ризику – здатність оцінити потенційний ризик ухваленого рішення;

· відповідальність – здатність відповідати за рішення.

Планування, «орієнтація в часі», передбачає оцінку тимчасової перспективи в професійному плані: ким я буду, де я вчитимуся, перша робота, подальші перспективи, шляхи і засоби досягнення найближчих професійних цілей.

Емоційне ставлення до ситуації вибору професії включає ставлення до різних професій, професійних груп і до необхідності ухвалення рішення про вибір професії, а також ставлення до планування, відповідальності за рішення, розуміння того, що при цьому треба проявляти активність, йти на компроміс тощо. Емоційний компонент професійної готовності виражається в позитивному емоційному настрої, життєвому оптимізмі, емоційній врівноваженості та стійкості до невдач.

Сформованість професійної позиції характеризується:

позитивним ставленням до будь-якого виду праці;

· певним рівнем обізнаності щодо основних масових професій;

· умінням розрізняти зв'язки між професіями;

· умінням виділяти основні вимоги професії до людини;

· прагненням до самооцінки в контексті професійного самовизначення.

За матеріалами hitjob.com.ua

всі новини

Роздрукувати сторінку

Нагору Назад